Thursday, March 12, 2009

HINDRAF HARUS MELIHAT CHENNAI DAHULU, BARU MALAYSIA

Salam,

Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (HINDRAF) harus objektif dalam tuntutan-tuntutan mereka ke atas Kerajaan Malaysia dan melihat terlebih dahulu Chennai, India bagi menimbulkan keinsafan yang mendalam bahawa betapa nasib mereka lebih jauh baik jika dibandingkan dengan bangsa mereka di India sendiri.

Saya baru pulang dari Chennai India dan ini bukanlah pertama kali saya ke sana malah sudah beberapa kali dan pada kali ini saya banyak melihat keadaan sekeliling bentuk kehidupan rakyat India di Chennai.

Persepsi atau realiti bahawa orang-orang berketurunan India tertekan di Malaysia? Mereka menyentuh hampir semua perkara malah sehingga ke Perlembagaan Persekutuan yang telah kita berada di bawahnya selama lebih 50 tahun.

Di Chennai ekonominya rancak namun jurang antara miskin dan kaya begitu lebar. Di Malaysia juga jurang kemiskinannya agak melebar jika kita mahu ambil orang terkaya di Malaysia salah seorangnya berketurunan India dan kita bandingkan dengan yang termiskin dikalangan bumiputera. Masih tidak cukupkah atau tertekankah mereka selama ini?

Di Malaysia, sekolah-sekolah jenis Kebangsaan Tamil tumbuh di serata tanahair tanpa ada protes-protes jalanan dari bumiputera dan kuota politik diberikan mengikut peratusan kaum dan telah muncul menteri yang paling lama berkhidmat dalam kabinet yang terdiri daripada kaum India. Tidak cukupkah ini?

Persoalan penyalahgunaan kuasa serta kelemahan pengagihan kekayaan dikalangan kaum India akibat ahli politik atau menteri kaum India yang gagal menjalankan amanah tidak boleh disalahkan sistem atau Perlembagaan Persekutuan. Kelemahan ini tidak boleh disalahkan DEB dan hak keistimewaan orang Melayu.

Apakah kerana kelemahan ini, maka salahnya bumiputera? Apakah bumiputera boleh menyalahkan orang terkaya kaum India atas kekayaan yang dicapainya yang gagal dicapai bumiputera?

Chennai menyaksikan berribu rakyat tanpa rumah dan pekerjaan yang tidur berselerakan di pantai Chennai dengan bayi-bayi yang baru berumur beberapa bulan. Masih lagi kelihatan orang-orang yang tidak memakai alas kaki atau kasut di tengah-tengah bandar Chennai. Gaji pembantu rumah adalah sekitar RM70 sebulan.

Rumah-rumah murah yang diberikan kepada yang tidak mempunyai rumah ada juga disalahguna dan disewakan kepada orang lain dan tuan rumah sanggup tidur di pantai-pantai dan dibawah-bawah jambatan.

Maka, apa yang hendak diutarakan disini, ialah, kita harus melihat realiti yang telah berlaku sepanjang Malaysia mencapai kemerdekaan dan melihat apakah benar kaum non-bumiputera ini tertindas seperti yang didakwa Pakatan Rakyat.

Jangan kerana sebab yang partial, maka salahnya adalah keseluruhan sistem dan pemerintahan. Janganlah hanya persepsi buruk yang disajian, maka realitinya kita lupakan.

Kalau mahu melihat lambang kebebasan kaum non-bumiputera di Malaysia maka lihatlah patung-patung atau tokong-tokong yang "maha" besar saiznya jika hendak dibandingkan dengan komposisi kaum serta sejarah jadinya mereka sebagai rakyat Malaysia.

Ini bukan soal perkauman, namun inilah keadilan sosial yang hendak dinyatakan bukan kesamarataan tetapi keadilan. Tidak akan boleh dikatakan adil jika orang Melayu masih terkial-kial merempuh onak dan duri untuk mencapai ekuit 30%, maka non-bumiputera terpekik-pekik meminta 50% sedangkan pada hakikatnya mereka telahpun mencapai lebih 80% sekarang ini. Apakah keadilan itu jika mereka sudah mencapai 100%

Mungkin boleh, jika Anwar jadi PM....kot? Orang Melayu pada ketika itu....hanya masa menentukan...sedarlah Bangsaku......MELAYU..

1 comment:

ONE said...

salam,

HINDRAF sememangnya sebuah badan haram yang menyokong penuh Anwar ibrahim..
Malahan anwar juga banyak mempertahankan hindraf termasuk lah menghadiri demonstrasi2 yang dianjurkan hindraf..
Hindraf berbohong dengan mengatakan kjaan melakukan pembersihan etnik..mereka juga berbohong dengan mengatakan islam menaja keganasan..
mereka memfitnah orang melayu dan negara malaysia..
Hindraf adalah anwar manakala anwar adalah sekutu US, mereka bersama dalam meruntuh kan islam dan kjaan malaysia..

Semoga Malaysia terus dilindungi Allah S.W.T

Popular Posts