Monday, March 30, 2009

OPTIMIS TERHADAP PERUBAHAN LANSKAP POLITIK TANAHAIR : PILIHANRAYA KECIL PENENtUNyA ?

Salam,

Saya amat sibuk beberapa hari lepas maklumlah terlibat secara langsung dalam penentuan kepimpinan UMNO dan seterusnya negara. Segalanya seperti yang dirancang dan sedikit kekecewaan terhadap keputusan Pemuda Umno dimana sahabat saya YB Datuk Mukhriz Mahathir gagal dalam perebutan jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Terubat juga kekecewaan itu apabila melihat Tan Sri Muhyiddin, Datuk Shafie Apdal, Datuk Zahid berjaya dalam perlumbaan jawatan tinggi.

Maka timbul beberapa persoalan, kemanakah UMNO hendak dibawa selepas ini? Bagaimana UMNO harus lakukan untuk menghadapi persepsi buruk yang telah berjaya dibawa kepada rakyat oleh pembangkang? Apakah barisan kepimpinan baru ini cukup jitu dan teguh untuk menghadapinya?

Ada yang berpendapat piliharaya kecil di Kedah, Perak dan Sarawak yang akan memberi petanda bahawa UNNO atau BN telah diterima senmula oleh rakyat. Namun bagi saya ketiga-tiga pilihanraya ini boleh atau tidak menunjukkan rakyat menerima atau tidak semula UMNO dan BN. Ini berdasarkan kepada dua perkara:-

1) rakyat menolak BN dalam PRU12 adalah hanya berdasarkan persepsi
2) rakyat menolak BN dalam PRU12 adalah berdasarkan persepsi dan juga realiti (BN benar2 lemah)

Jika BN menang dalam pilihanraya kecil ini nanti maka jelaslah yang selama ini dan sejak PRU12 lalu, penolakan ke atas BN hanyalah persepsi yang ditimbulkan pembangkang. Ini adalah kerana, dengan hanya umur 7 hari barisan kepimpinan baru mengambil tempat, rakyat dah mula menerima UMNO/BN semula! Ini menunjukkan mood pengundi dipengaruhi hanya persepsi buruk yang ditabur pembangkang semasa PRU12 yang lepas dan pemulihan mood mudah dilakukan.

Jika BN kalah, maka ini membuktikan rakyat benar-benar menolak UMNO/BN berdasarkan realiti dan fakta. Ini adalah kerana, rakyat ingin melihat perubahan dulu baru kembali menyokong UMNO/BN dan adalah mustahil dalam masa 7 hari, rakyat boleh bertukar mood. Perubahan akan dinilai selepas ini.

Kita tunggu keputusannya nanti....

No comments:

Popular Posts