Monday, November 30, 2009

PAS, NIK AZIZ DAN DR ASRI ZAINAL ABIDIN...dari mana kamu semua mendapat LEGITIMASI.?


( Kita bukan nak cari tokoh agama yang hanya pandai berhujjah dan "stylo" tetapi juga berpijak kepada kebenaran)

Salam,

Semakin kalut dan tersasar sehingga logik akal dan naluri Islami gagal membenarkan segala kenyataannya....

Dari mana mereka semua mendapat legitimasi (keabsahan) untuk mengatakan apa yang dikata semuanya betul!!

Dan lebih parah lagi menggunakan sentimen doa sebagai peluru yang diyakini akan mengenai sasarannya. Sebenarnya doa digunakan sebagai lapik kepada perbuatan sebenar iaitu sumpah seranah.

PAS sering menggunakan Al Qur'an untuk mengatakan mereka adalah Parti Allah yang wajib disokong. Dari mana legitimasi diperolehi untuk mengatakan ianya benar. Sebagai satu contoh ayat Al-Qur'an:- " mereka mencintai Allah dan Allah mencintai mereka.."

Kalau ayat yang mengatakan mereka mencintai Allah, maka boleh sahajalah mereka megakuinya tetapi bila, Allah mencintai mereka, apakah maksudnya PAS? dan bukan yang lainnya?

Ini persoalan besar iaitu LEGITIMASI ! Janganlah ayat yang umum dikhususkan kepada PAS !

Nik Aziz pula melegitimasikan amalan nepotisme dan kronisme dengan mencontohkan Rasulullah saw melantik Saidina Abu Bakar dan Usman bapa mertua sebagai pemimpin. Bila Rasulullah melantik saidina Abu Bakar dan Usman? Tidakkah Rasulullah tidak meninggalkan wasiat siapa penggantinya sebagaimana yang diyakini Ahlus Sunnah Wal Jamaah?

Apabila Nik Aziz membatalkan pemergiannya ke Mekah maka dikatakan ada Quraisy Malaysia yang menghalangnya ke Mekah. Apa legitimasinya ia membuat kenyataan itu? Bukankah sudah terang bahawa dialah yang membatalkannya dan jika ianya bukan wang rasuah, mengapa dibatalkan pada tahun ini? Apakah tahun ini ianya dikira rasuah tapi tahun depan tidak sehinggakan beliau mengatakan tahun depan dia akan pergi samada dibiaya atau tidak.?

Masalah legitimasi ini adalah masalah pokok yang perlu dibincangkan. Kita seringkali "perasan" bahawa ayat-ayat Al-Qur'an, Hadis, sejarah selalunya menyebelahi kita dan kitalah itu yang dikatakan di dalam Al-Qur'an, Hadis dan sejarah sehinggakan kita menjadi ujub dan takabur.

Seorang lagi orang agama yang saya lihat sudah hilang sifat-sifat yang harus ada pada pendakwah ialah Dr Asri Zainal Abidin. Kalau kita perhatikan dia meletakkan dirinya sebagai standad kebenaran sehinggakan dialah yang sebenarnya ingin membolot kebenaran hanya pada pandangannya sahaja.

Dia memperkatakan pendakwah-pendakwah sekarang hanya tukang cerita, tiada ilmu yang dibawa dan kosong isinya. Dia merasakan pula peristiwa didakwa mengajar tanpa tauliah sebagai ujian dan pengorbanan sebagaimana para pejuang dahulu! Dia pergi ke Bandung dan berkhutbah dan secara sinis mengatakan di sana tidak perlu tauliah! Dia lupa di Thailandpun tidak perlu tauliah kerana memang itu peraturan di sana.

Ini semua kesan daripada merasakan diri sebagai pemegang kebenaran dan memperolehi legitimasi dan siapa yang tidak sehaluan maka dia dalam kesesatan.

Saya lihat seperkara lagi iaitu Mufti Perak yanag dahulunya disanjung PAS dan sekutunya kerana ada kenyataan-kenyataan Mufti Perak yang menyebelahi mereka tetapi selepas peristiwa kejatuhan kerajaan Pakatan Rakyat dan peristiwa demontrasi menahan kereta Raja Muda Perak yang tidak dipersetujui Mufti Perak, mereka mula mengeluarkan kenyataan-kenyataan negatif seperti mempertikaikan ilmu Mufti Perak. Inilah perangai mereka.

Saya agak keras dan sedikit emosi tetapi semakin hari semakin muak dengan perkembangan yang berlaku lebih-lebih lagi terhadap tokoh-tokoh agama yang "perasan" bagus itu....

No comments:

Popular Posts