Saturday, May 17, 2008

HARI SEMALAM YANG DUKA NAMUN PENUH PENGAJARAN UNTUK MENJAMIN HARI ESOK YANG BAHAGIA : Hari Nakba يوم النكبة

Salam semua,

Isu Palestin adalah isu kita umat Islam yang begitu penting sekali sehinggakan kalau ada usaha untuk membela Palestin kita tidak akan teragak-agak untuk bersama-sama tidak kira apa mazhab,agama atau bangsa. Namun ada juga golongan "macam pandai" menganggap sesiapa yang memperjuangkan isu Palestin yang bukan terdiri daripada "golongan" mereka dicurigai seolah-olah hanya "golongan" mereka sahaja yang berhak dikatakan ikhlas dalam memperjuangkan isu Palestin ini. Ada yang berpendapat Mahmoud Ahmadinejad misalnya hanya meraih populariti apabila memperkatakan isu khayalan holocaust semata-mata dia syiah begitu juga terhadap Imam Khomeini. Sebab itu saya tidak gemar berpolemik isu sunnah/syiah kerana ada isu yang lebih patut diberi keutamaan bagi masa depan Umat Islam.
Disamping, isu-isu yang saya lihat akan melemahkan perjuangan umat Islam sedunia seperti memecahbelahkan Islam dengan isu mazhabi, mendukung penulis-penulis yang jelas menghina Rasul walau atas appresiasi sastera sekali pun, tokoh-tokoh "hebat" yang pro-barat dan ulama/mufti yang sempit pemikirannya, tidak akan saya biarkan tanpa dibahas dan tentunya dengan hujah.
Saudara, isu Palestin adalah standad kita untuk menilai sikap US dan sekutunya tidak kiralah di kalangan negara-negara Arab/Islam sendiri. Apabila sikap acuh tak acuh membela Palestin, itulah acuh tak acuhnya sikap mereka terhadap Islam dan musuh Islam. Kalau disuatu tempat kita mengutuk perbuatan zionisme namun di tempat lain mengaku bersahabat dan boleh "ngeteh" (minum teh) bersama tokoh-tokoh mereka, maka tulah dia "wayang" yang sedang bermain.
Slogan-slogan seperti demokrasi, liberal, keterbukaan minda, berlapang dada, appresiasi sastera/seni, kemerdekaan, keadilan dan hak-hak asasi, pembasmian rasuah, pendakwaan yang terpilih sebenarnya tidak dilaksanakan mereka sendiri kerana ia adalah senjata strategis untuk mereka "menyerang" umat Islam. Bayangkan atas slogan-slogan itu Palestin tetap dilanyak, Iraq ditawan dengan jutaan terbunuh, Afghanistan juga ditawan, Salman dianugerah SIR, kita pula atas nama diplomatik menganjurkan dialog-dialog peradaban dengan orang yang salah dipilih untuk itu dan bermacam lagi.
Kita berakhlak baik kerana bimbang dikatakan tidak berakhlak walaupun di tempat yang salah. Mereka bertindak ganas, kita masih lagi mahu "berakhlak baik" walaupun umat diratah hingga tidak bersisa.
Celik-politik diperlukan bukan kejahilan yang bersandarkan akhlak yang baik. Bertindak betul dan berkesan adalah akhlak baik dalam Islam jika Islam terbela.
sila kunjungi http://www.islammuhammadi.com/ ada tulisan yang amat baik.

La sunni wa syii, wahdah! wahdah! Islamiyyah...
La hadhari wa hadharah, wahdah!wahdah! Islamiyyah... (betul ke bahasa Arab aku...)

No comments:

Popular Posts