Friday, December 19, 2008

JEMPUTAN GAZA - TEPUK DADA TANYA IMAN !

Dalam Perang Dunia ke-2, zionis telah mereka cerita khayal Holocaust untuk boleh merekrut anak -anak orang Yahudi. Anak anak yang tidak berdosa ini di bawa ke Pulau Cyprus. Di pulau ini mereka di masukan ke dalam kem-kem tentera untuk dididik dalam ketenteraan dan pertanian. Anak - anak ini dengan ditakut-takutkan atas kejadian khayalan dalam cerita holocaust. Cerita khayall inilah dijadikan motivasi oleh zionis untuk menjadikan anak- anak yang tidak tahu apa- apa itu sehingga berjaya dijadikan mesin pembunuh manusia kemudian hatinya. Dari satu sisi anak-anak ini dipaksa untuk menerima terjadinya holocaust yang dilakukan Hitler dan satu sisi lain mereka memaksa mereka ini menjadi pembentuk khayalan zionis untuk merampas tanah Palestin dari pemiliknya.

Ketika anak-anak ini sudah siap sebagaimana rancangan zionis, maka operasi terror pertama adalah terhadap orang Palestin dan menyerang negara-negara Arab (mulai dari Mesir hingga Syria dan Jordan). Dengan dibantu Brtish mereka memulakan perang yang kemudian dikenali sebbagai perang 7 Hari sehingga semua negara Arab di sekitar tanah Palestin tunduk dengan taufan pembunuhan ini. Dari dalam tanah Palestin sendiri dimulakan pula terror terhadap kota-kota yang ada di sana. Inilah bentuk terrorisme yang teratur pertama yang terjadi di dunia. Dengan sistematik zionis mengepung kota-kota dan desa dan membunuh siapa saja yang nampak, tidak kira besar kecil, tua dan muda. Sehingga terjadilah “massacre” di Palestin.

Orang Palestin tidak tinggal berdiam diri, mereka dengan apa yang ada di tangan melakukan penentangan. Tapi kekuatan mereka tidak cukup kuat untuk menghadapi senjata moden British, tapi hati mereka lebih kuat dari waja sehingga mereka tetap bertahan sehinggalah sekarang. Perjuangan mempertahankan tanah yang hendak dijadikan Negara mimpi zionis ini masih terus berjalan. Dengan semua cabaran dan derita orang Palestin terus bertahan dan berjuang merebut haknya hingga sampai darah terakhir yang ada pada diri mereka. Tidak baru, kerana sudah berjalan lebih dari 60 tahun, dan yang terkorban tidak sedikit, ribuan korban telah diberikan oleh orang Palestin. Kerana kelicikan politik zionis dan pengkhianatan orang Palestin sendiri, sebahagian orang Palestin terpaksa harus meninggalkan tanah airnya dan menjadi pelarian di berbagai kerajaan di merata dunia.

Semua derita yang tidak pernah dirasai kaum manapun telah dirasakan oleh orang Palestin, kerana zionis setiap masa tidak pernah berhenti untuk memaksa orang Palestin untuk tunduk dengan kehendaknya, atau pergi meninggalkan tanah airnya, kerana dengan semua inilah zionis dapat menguasai tanah Palestin dan membuat kerajaan mimpi Israel. Berbagai penentangan yang dilakukan orang Palestin hingga terjadinya Intifadah, satu gerakan teratur yang cukup kuat untuk bertahan melawan dunia penjajahan global.

Teriakan derita orang Palestin tidak pernah terdengar sekalipun oleh kaumnya sendiri yang berada di kerajaan jirannya. Mereka telah meneriakkan semua harapan untuk boleh ditolong untuk dapat melanjutkan perjuangan mendapatkan hak yang mereka miliki. Milik mereka yang dirampas oleh zionis wajib untuk direbut kembali. Mereka berjuang untuk mendapatkan tanah airnya, hendak membawa kembali sanak saudara yang telah dibuang oleh zionis ke merata dunia. Tapi teriakan itu tidak bersambut, sehingga mereka sedar bahawa teriakan hanya boleh dijadikan doa kepada Allah dan terus berjuang dengan apa yang ada. Dengan inilah muncul semangat Intifadah, semangat juang yang didasari tawakal pada Allah.

Akhirnya zionis sudah merasa sangat khuatir, kerana kerajaan Israel mengalami kekalahan dalam perang 33 hari melawan Hizbullah. Dan pada sisi lain Intifadah terus berjalan, mimpi membentuk Israel dari Nil (Egypt) hingga Furat (Iraq) sudah hilang (begitu kata Olmert). Tinggal saja mereka hendak melanjutkan mimpi untuk tetap tinggal dibawah kerajaan Israel di tanah Palestin, kerana khayalan untuk sampai di sungai Lituani pun sudah hilang. Sehingga jalan satu-satunya adalah merebut semua hak milik orang Palestin atau menundukkan mereka dengan politik. Tapi tidak begitu mudah kerana penentangan tetap terjadi. Palestin tidak menyerah dengan mudah. Perjuangan terus dan terus berjalan, sekalipun mereka diboikot dan dibunuh serta ditawan…perjuangan tidak menunjukkan ia akan berhenti tapi malah bertambah kuat.

Pada Hari ulang tahun Hamas beberapa hari lalu, di hadapan ratusan ribu pengikut Hamas di Gaza menyatakan ketetapan mereka untuk terus berjuang untuk membebaskan Baitul Muaddas dan juga masjid AL Aqsanya. Tanah Palestin wajib suci dari kekotoran zionis. Mereka memiliki semangat iaitu menghilangkan zionis, kerana dengan hanya inilah Palestin akan bebas,dan inilah juga makna kebebasan bagi Palestin. Dengan itu mereka menjemput semua manusia yang memiliki rasa kemanusiaan, dan muslimin yang masih hendak menjadi muslim untuk ikut dalam perjuangan besar ini, kerana sekarang zionis sudah menjadi kekuatan dunia, secara minimumnya mereka didukung oleh kekuatan kuasa besar dunia.

PBB sudah memperjelaskan posisinya sebagai pendukung zionis dengan hanya dia ketika konvoi trak bantuan bagi penduduk Gaza yang dikepung dan ditahan beberapa waktu lalu. Penduduk Gaza tidak ada persiapan dan persediaan makanan, kuasa elektrik padam, air susah dicari, rumah sakit kehabisan ubat dan semua derita ini tidak ada yang dapat membantu kecuali manusia yang memiliki rasa kemanusiaan, kerajaan yang berani melawan zionis dan konconya, atau umat Islam yang bersedia untuk mengorbankan harta serta jiwanya. Jemputan penduduk Gaza adalah jemputan kemanusiaan, jemputan bagi semua manusia beragama terutama Islam. Kalau saja kita umat Islam masih mengingat hadis yang menyatakan:” Siapa yang menjumpai pagi dan tidak memperhatikan keadaan muslimin maka dia bukan muslim (al Hadits).

Gaza kini menjadi simbol perjuangan manusia dan juga simbol perjuangan muslimin. Maka kewajipan manusia untuk membantu penduduk Palestin di Gaza demi melanjutkan kehidupan perjuangan melawan kebatilan dunia – kerana dunia telah sepakat dengan melihat Israel sebagai kebenaran, yang bererti melihat penjajahan sebagai kebenaran dan penduduk Palestin pemilik tanah air itu menjadi orang yang salah-. Maka disinilah perjuangan itu. perjuangan menunjukkan kebenaran hakiki dengan dasar kemanusiaan dan agama. Memang Gaza telah menjadi tujuan bagi manusia khususnya muslimin. Betapa tidak, manusia dengan semua simbol dan slogan demokrasi dan keadilan tidak dapat melihat penindasan yang dilakukan oleh Israel dan Amerika, muslimin yang katanya memiliki Quran –Furqan -pemisah hak dan batil- tidak dapat melihat mana yang hak dan batil kerana ternyata mereka hanya diam ketika saudaranya meneriakkan kesakitan meminta bantuan. Malah ada pula yang ikut membantu zionis dalam menindas kaum bangsa seagamanya sendiri.

Untuk itu, Sayyid Hasan Nasrullah sebagai menjawab seruan jemputan yang disampaikan orang Palestin di Gaza menjemput pula seluruh manusia terutama muslimin untuk memulakan melakukan demonstrasi melawan penjajahan dunia zionis dimulai hari Jumaat – 19 Disember 2008-. Demonstrasi penentangan terhadap semua bentuk penjajahan yang sudah global, sehingga setiap manusia kena ikut dalam perjuangan ini untuk membebaskan dunia terutama perjuangan Palestin dan minimum membebaskan Gaza dari holocaust yang sebenar. Perjuangan ini bukan hanya dibentuk dalam satu demonstrasi tapi semua bentuk penentangan, juga tidak berakhir dengan berakhirnya demonstrasi di hari Jumat tersebut, tapi akan berlanjut dan berterusan hingga dunia bebas dari zionisme Israel.

Tidak ada jalan bagi manusia untuk mempertahankan kemanusiaannya, seperti juga muslimin untuk mempertahankan keislaman yang ada pada dirinya, maka mereka wajib untuk ikut serta dalam perjuangan global melawan kebatilan global ini. Israel dan zionisme adalah satu keberadaan kebatilan yang perlu dihilangkan dari muka bumi ini, kerana mereka merupakan simbol kebatilan dunia secara keseluruhan. Dengan hilangnya rejim ini akan hilang pula keberadaan kebatilan dan simbol kebatilan. Perjuangan ini adalah perjuangan keberadaan hak dan pengikut hak melawan kebatilan dan pengikut kebatilan, maka setiap orang ada dalam pilihannya untuk memilih, diam pun hanya akan memperkuatkan kebatilan kerana dengan diam kebatilan akan menjadi kuat. Tidak ada jalan lain bagi pengikut hak kecuali menyatakan kebenaran hak sekalipun mungkin penuh dengan derita dan sengsara. Tapi di sana Allah selalu memberikan harapan yang sebenar dan inilah harapan sebenarnya.

No comments:

Popular Posts