Sunday, April 26, 2009

Parti Kecewakan Rakyat : PKR

Salam,

Parti Kecewakan Rakyat begitulah rakan saya orang Johor gelar PKR kerana beberapa alasan yang menurutnya bakal menimpa rakyat yang bermati-matian mempertahankan PKR pimpinan Anwar Ibrahim.

Dari orang yang paling rapat sehinggalah yang tidak berapa rapat seperti Ezam Noor, Dr Chandra Muzafar serta Datuk Nalla Karupan semuanya telah dikecewakan Anwar. " Kita tunggu masa yang akan menentukan, rakyat juga akan kecewa dengan Anwar " begitulah kata rakan saya.

PKR wujud kerana Anwar. Asas perjuangan PKR peringkat awal adalah hanya untuk membebaskan Anwar. Ini fakta. Apakah ada gelombang rakyat jika Anwar tidak dipecat dahulu? Apakah Anwar selantang sekarang jika dia tidak dipecat? Apakah isu rasuah dan ketelusan menjadi agenda Anwar ketika di dalam kerajaan dahulu?

Persoalan ini hanya akan terjawab jika kita membuat sedikit "homework". Kita boleh semak ucapan-ucapan Anwar dari mula masuk di dalam kerajaan hinggalah dipecat. Apakah beliau konsisten dengan slogan-slogan yang dia lontarkan sekarang?

Dari pihak Anwar kita sering dengar bahawa ketika memangku jawatan PM dia telah membentangkan akta anti-rasuah di parlimen sebagai bukti perjuangan membenteras rasuah. Bila? Ketika memangku jawatan PM? Bila tu? Beberapa bulan sebelum dipecat! Patutlah...

Jika kita masih ingat, isu skandal liwat serta beberapa skandal yang lainnya diketahui lama sebelum beliau dipecat. Maknanya, Anwar tahu situasi ini tidak baik untuk masadepan politiknya. Jika sepanjang memegang jawatan beliau tidak atau jarang berbicara berkaitan rasuah, maka apa maknanya berbicara berkaitan rasuah ketika diambang kejatuhannya?

Hanya dengan membentang rang undang-undang anti-rasuah diambang kejatuhannya tidak boleh mengelabui mata kita bahawa beliau konsisten dalam hal membenteras rasuah ini. Kalau kita perhatikan, hujah yang sering Anwar pakai adalah pembentangan rang undang-undang anti-rasuah ketika memangku PM dalam setiap ceramah-ceramahnya yang menunjukkan kepada kita , beliau tiada rujukan lain atau waktu lain beliau boleh buktikan perjuangan anti-rasuahnya. Apakah hanya pembentangan itu sahaja atau bila lagi beliau perjuangkan ketika di dalam kerajaan?

Penyokong-penyokong PKR mesti membuktikan masa dan ketika lain Anwar berbicara secara serius tentang anti-rasuah ini. Anwar tidak perlu menunggu ketika memangku jawatan PM untuk membentangkan rang undang-undang itu. Dia boleh pada bila-bila masa membentangkannya seawal dan sebaik sahaja menjadi wakil rakyat atau menteri.

Suatu lagi yang akan mengecewakan penyokongnya adalah apabila nanti terbukti kes liwatnya terhadap Saiful...itupun kalau penyokongnya tidak mengatakan ianya sebuah konspirasi lagi dan menuduh kerajaan mempengaruhi keputusan hakim...kerajaan hanya tidak mempengaruhi keputusan hakim ketika mahkamah membebaskan Anwar dulu ketika keputusan 2 lawan 1 dulu, yang lain semua pakatan antara mahkamah dan kerajaan agaknya....

No comments:

Popular Posts