Friday, April 17, 2009

Antara Islam Hadhari Dan Islam Syamil

Salam,

Setelah berehat dari menulis dan mengamati perkembangan politik tanahair setelah berlakunya peralihan kuasa Pak Lah Ke Dato Seri Najib, keputusan piliharaya kecil dan kenyataan-kenyataan politikus berkaitan kedua-duanya (peralihan kuasa dan keputusan pilihanraya) maka saya mengambil suatu kesimpulan bahawa umat Melayu/Islam perlu mula memikirkan survival mereka dengan lebih serius lagi.

Memang PAS akan mengatakan bahawa dah kalah barulah UMNO nak bercerita tentang umat Melayu/Islam untuk memperkukuhkan parti UMNO. Namun PAS juga harus terima hakikat bahawa UMNO adalah sebahagian besar dari kekuatan umat Melayu/Islam yang sedang berkuasa, Maka lemahnya UMNO adalah juga lemahnya umat Melayu/Islam.

Pas jangan hanya melihat UMNO dari sisi sebuah parti politik yang bertentangan ideologi dengan mereka semata-mata, Pas harus melihat UMNO dari sisi saudara seagama dan sebangsa. Nik Aziz jangan hanya merasa "janggal" untuk berbaik dengan UMNO disebabkan perbezaan ideologi tetapi Nik Aziz harus berlapang dada demi umat Melayu/Islam sebagaimana beliau boleh berlapang dada dengan PKR dan DAP yang jelas akan menjadi penghalang utama perlaksanaan Negara Islam yang diperjuangkan PAS serta membawa fahaman asing seperti Islam Liberal dan liberalisasi politik yang akan membunuh kedudukan umat Melayu/Islam.


Islam Syamil (sempurna) adalah suatu kenyataan yang tidak dapat ditolak kerana begitulah Islam. Yang menjadi masalah ialah mendakwa bahawa kitalah yang telah melaksanakan Islam yang sempurna. Apakah dengan berslogan Islam dan dapat mentadbir sebuah negeri kecil Kelantan yang mahu dibandingkan dengan umat Islam satu dunia, kita sudah berani mengatakan Kelantanlah contoh Islam syamil? Hakikat Islam syamil adalah Islam sebagaimana Islam Rasulullah s.a.w. yang menguasai dunia bukan hanya Kelantan! Siapa dan mekanisme apa yang digunakan bagi mengabsahkan Kelantan sebagai contoh Islam syamil? Apa dalilnya?

Berkaitan kenyataan Nik Aziz tentang karutnya konsep Islam Hadhari dan mendakwa ia adalah strategi Eropah untuk menghapuskan Islam, apa dalilnya? Adalah tidak beretika jika hanya mengeluarkan kenyataan tanpa dalil lebih-lebih dari mulut seorang ulama. Apakah dengan status ulamanya Nik Aziz beliau boleh membuat kenyataan tanpa dalil dan kita orang awam kena terima bulat-bulat!

Islam Hadhari terdapat 10 prinsip dari keimanan dan ketakwaan kepada Allah s.w.t hinggalah ke Pertahanan atau difa' maka dimana yang dikatakan strategi Eropah untuk hapuskan Islam dengan Islam Hadhari? Jawab Tok Guru !

No comments:

Popular Posts