Friday, June 19, 2009

Kerajaan Perpaduan : Kemusykilan Agama Bersama Tok Guru Nik Aziz.

Sal;am,

Beberapa kemusykilan agama berkaitan ide Kerajaan Perpaduan diajukan kepada Tok Guru Nik Aziz:-

1) Apakah sandaran hukum yang Tok Guru guna pakai untuk mengatakan kerajaan Perpaduan itu sesuatu yang buruk sehinggakan umpama "sampah" di dalam PAS jika ada orang yang menyokong idea itu?

2) Apakah sandaran hukum pula dalam mengadakan Pakatan dengan DAP khususnya yang jelas menolak negara Islam secara terang dan konsisten?

3) Apakah rasional dan rujukan hukum untuk mengatakan bahawa idea kerajaan perpaduan itu adalah boneka UMNO dan idea pakatan rakyat itu BUKAN boneka PKR (Anwar) ?

4) Kalau konsep tahaluf siyasi dijadikan sandaran, maka apa justifikasinya untuk diperbolehkan bersama DAP dan PKR dan tidak dengan UMNO?

5) Misal kata dapat dibuktikan Melayu-Islam bertambah kuat dengan idea kerajaan perpaduan UMNO-PAS, apakah dibolehkan dalam agama untuk menolaknya? Kalau boleh mana nasnya?

6) Misal kata dapat dibuktikan Melayu-Islam rugi dan bertambah lemah dengan Pakatan Rakyat, maka apa nasnya untuk terus memperkuatkan Pakatan Rakyat?

7) Bolehkah dibuktikan DAP dan PKR akan menyokong PAS dalam penegakan Negara Islam yang membolehkan PAS terus berpakat dalam politik ditanahair ini?

8) Kesemua kepimpinan dan ahli UMNO yang mengucapkan dua kalimah syahadah bersetuju untuk mengadakan perpaduan dengan PAS dan PAS pula sebaliknya lebih yakin dengan penyokongnya yang bukan Islam termasuk yang DAP yang pandai baca Al-Qur'an maka apa justifikasi hukum dan uslub dakwah yang digunakan PAS dalam hal ini?

9) Dalam sebuah ayat " wahai orang2 yang beriman, berpeganglah dengan tali Allah, jangan kamu berpecah belah" apakah ayat ini bersesuaian dengan DAP dan PKR berbanding dengan UMNO?

10) Apakah makna berpadu itu mesti menyerahkan jawatan dalam kerajaan maka mengapa di Kelantan tiada PKR dan DAP dalam barisan exco negeri Kelantan? Mungkin jawapannya PAS yang memenangi kerusi pilihanraya di Kelantan jadi pembentukan kerajaan mestilah terdiri daripada wakil rakyat PAS kerana berdasarkan majoriti. Maka begitulah juga Kerajaan Malaysia yang BN menang majoriti jadi kenapa pulak nak minta jawatan dalam kerajaan perpaduan UMNO-PAS oleh wakil rakyat DAP dan PKR?

Apakah dengan hanya bertemu dan berbincang diantara pemimpin berlainan ideologi maka kita boleh katakan ada pakatan sulit dan salah seorang adalah boneka salah seorang, maka siapa boneka Tok guru, siapa pulak boneka Lee Kuan Yew? Sebab kedua-duanya adakan pertemuan!!!!

jawab tok Guru, saya perlukan jawapan....

No comments:

Popular Posts