Sunday, November 14, 2010

HAJI : SEBUAH PERJALANAN RUHANI MENUJU SIASAH ISLAMI.....

Salam,

Menjelang Hari Raya Aidul Adha ini, izinkan saya mengulangkaji perjalanan haji yang bersifat ruhani namun punya banyak dimensi-dimensi seperti ekonomi, sosial dan juga politik. Inilah Islam, semua ibadatnya walaupun bersifat ruhani namun ia membawa pengertian luas dari ibadat yang berbentuk ruhani itu tadi. Hatta solat juga sebenarmya mempunyai dimensi atau sisi politik atau siasah Islami.

Haji yang berkumpulnya seluruh umat Islam amat malang sekali jikalau hanya dipandang dari sudut ibadah semata-mata.

1. Wukuf di Arafah

Berkumpul bagi tujuan apa? Haji? Untuk apa? Keridhaan Allah namun Allah juga benci akan perpecahan sesama Islam...renungkanlah!!! Harapkan Keridhaan namun sekembali dari Haji kita berpecah!!mana mungkin mendapat keridhaan Allah!!


2. Mengutip Batu Di Muzdalifah

Persiapan itu penting dan lebih penting lagi "timing" dan kesatuan dalam bertindak!!! Ini bukan masa untuk bercakaran sesama kita, ini masanya mengumpul kekuatan untuk menentang musuh!! siapa musuh kita? Perlu tahu siapa kawan dan siapa lawan!! Syaitan Akbar adalah musuh nyata kita!!!


3. Jamrah Di Mina

Melontarlah ke arah syaitan...bukan sesama sendiri !!!

4. Bermalam Di Mina

Bila warna putih dikumpulkan di satu tempat, terserlah kesuciannya dan kesatuannya.......hati yang hitam selalu inginkan perpecahan umat Islam!!

5. Melakukan Korban dan Bercukur


Hilangkan keegoan dan lunturkan keindahan wajah sementara kamu, bercukurlah dan berkorbanlah dengan mengeluar sedikit belanja simbol perjuangan kamu!!


6. Tawaf Dan Sai



Dengan hanya faham serta suci hati, umat Islam akan tahu keutamaan untuk bersau padu dalam dunia yang penuh dengan ancaman para musuh-musuh Islam. Haji mengajar kita bahawa kebendaan dan kepentingan diri akan menghalang misi suci Islam untuk mencapai keridhaan Allah swt serta menuju ke arah mengembalikan keagungan Islam di mata Dunia!!!!

SEHARUSNYA SELEPAS MUSIM HAJI, HADIS DI BAWAH INI WAJIB TERSEMAT DI SANUBARI UMAT ISLAM.......


                                              

                                                       SALAM AIDUL ADHA AL MUBARAK!!!

No comments:

Popular Posts