Tuesday, November 9, 2010

Zaid Ibrahim: dari "maverick" jadi "paprik"

         


           dari "maverick" jadi "paprik" untuk selera politik Anwar


Salam,

1) Satu persatu jaguh PKR menyatakan kekecewaan terhadap kepimpinan PKR serta perjalanan partinya. Terakhir ialah Datuk Zaid Ibrahim yang merupakan orang kuat yang dilihat boleh menentang Azmin Ali dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden.

2) Datuk Zaid Ibrahim ketika masuk PKR telah ditugaskan untuk merangka dan membuat rumusan bagi menyelaras hala tuju serta poisi Pakatan Rakyat sebagai persediaan mengambil alih Putra Jaya dalam PRU13. Sebenarnya perkara ini adalah ekoran persaan kecewanya ketika dilarang memasuki Sabah oleh Anwar dan beliau mengambil cuti dari aktif dalam PKR untuk tujuan tersebut ( membuat rangka bagi membuat rumusan untuk PR). Sehingga ke hari ini saya tidak pasti apakah rumusan yang telah dicapai atau kalaupun ada apakah yang telah dicapai? Yang kita dengar ialah Zaid Ibrahim mengatakan PAS tidak akan dapat mendirikan Negara Islam dalam PR kerana tidak dipersetujui oleh DAP dan PKR juga tidak mampu untuk ubah Perlembagaan kerana tidak cukup 2/3 suara dalam parlimen yang mana Pas tidak cukup calon untuk capai 2/3 tersebut.

                                  
Agaknya ini juga yang memeningkan kepala Zaid kot?



3) Dalam pilihanraya Ulu Selangor, Datuk Zaid kalah maka peluang beliau untuk memperkukuhkan kedudukan politiknya dalam PKR terjejas. Anwar dilihat dalam keadaan serba salah kerana di satu pihak mahu memberikan sesuatu kedudukan kepada Zaid sebagai habuan Zaid masuk PKR dan di satu pihak yang lain anak emasnya Azmin mula entah gelisah atau cemburu dengan kemaraan Zaid dalam PKR. Maka setelah mengecewakan Zaid dalam isu tidak dibenarkan ke Sabah atas jempuan Datuk Jeffry Kitingan oleh Anwar, Zaid dilantik untuk memngetuai PKR Wilayah Persekutuan yang dilihat tidak begitu mengancam Azmin.

4) Kemaraan Zaid semakin rancak bila tiba musim pemilihan PKR. Hasrat beliau untuk membawa perubahan dalam PKR dinyatakan secara jelas ketika menawarkan diri.bertanding jawatan Timbalan Presiden. Beliau mendapat sokongan anak kandung Anwar YB Nurul Izzah untuk menentang anak emas Anwar, Azmin Ali.

5) Zaid Ibrahim semakin tertekan atau telah nampak masa depannya kian pudar maka mengumumkan menarik diri dari bertanding juga meletakkan jawatan dalam parti PKR. Dalam hal ini, Zaid telah sekali lagi mengulangi apa yang telah dibuatnya ketika berada di dalam UMNO sebelum ini.

6) Beliau digelar "maverick" dalam UMNO angkara seringkali dilihat melawan arus, namun saya tidak ada pilihan untuk menggelarnya dari "maverick" dah jadi paprik. Mengapa?

7) Zaid telah menjadi "paprik" angkara diri sendiri yang membuatkan orang menggunakannya bagi tujuan dan matlamat untuk memenuhi "selera" politik masing-masing lebih-lebih lagi dalam hal ini Anwarlah telah menjadikan Zaid umpama masakan "paprik" yang telah mengalami campuran ramuan-ramuan "politik" Anwar untuk menjadikan Zaid dari "maverick" kepada "paprik".


Ini yang seharusnya menjadi agenda utama Zaid agar beliau benar-benar boleh dikatakan Melayu......seperti tajuk bukunya Saya Pun Melayu..........

2 comments:

Anonymous said...

link kat 'DEBAT DENGAN PENGIKUT ANWAR PEMBELA SALMAN RUSHDIE' tak de ape2 pun?

THE PUREHADHARIST said...

Salam, saya baru sedar yg link tersebut tidak membawa ke blog berkaitan, mungkin telah dipadam oleh pemilik blog atau apa sahaja kemungkinan.

maaf!!

Popular Posts