Tuesday, March 18, 2008

PECAT DATUK MUKHRIZ ? : APAKAH BENAR UMNO NAK LAKUKAN "POST-MORTEM"?

Salam.

Proses untuk melakukan post-mortem dimulai dengan sesi brainstorming, analisa serta memunculkan pandangan-pandangan yang terhasil dari proses itu tadi. Ia boleh dilakukan dalam bentuk kumpulan malah secara individu pun boleh dilakukan.

UMNO mengakui akan merosotnya prestasi PRU12 dan mahukan post-mortem dilakukan. Kalau ianya berkaitan dengan masalah di luar politik maka kita tidak perlukan pandangan rakyat tetapi apabila ia menyangkut persoalan prestasi pilihanraya maka pandangan rakyat amat diperlukan.


Pelbagai reaksi dilihat dan didengar melalui pandangan-pandangan pemimpin kanan UMNO berkaitan PRU12 ini. Ada yang disebalik memberikan pandangan untuk memperbaiki keadaan yang sepatutnya dia lakukan, dia pulak hendak memantau parti pembangkang yang bakal memerintah beberapa buah negeri. Dia tidak perlu memantau kerajaan baru ini, sebabnya rakyatlah yang akan memantau dan menghukumnya apabila tidak puashati. Yang harus dia pantau ialah partinya sendiri iaitu UMNO. Mana yang lemah dikuatkan, mana yang salah dibetulkan dan banyak lagi kerja yang perlu dibuat.


Berkaitan dengan surat YB Datuk Mukhriz Mahathir yang menggesa Pak Lah meletakkan jawatan pula, kalau namanya post-mortem, ia mestilah tidak bersyarat. Menurut pandangan Datuk Mukhriz, untuk memperbaiki keadaan, Pak Lah kena ketak jawatan. Itu hasil dari post-mortem Datuk Mukhriz. Di pihak Pak Lah pula, ia boleh menerima dan menolak pandangan itu dengan berjanji untuk memperbaiki keadaan. Itu saja. Yang para pengampu-pengampu bertaraf nasional ini nak menggesa agar Datuk Mukhriz dipecat apa hal pula? Pandangan Datuk Mukhriz adalah salah satu elemen post-mortem yang harus kita terima dengan hati yang terbuka.


Jangan jadi bodoh sombong! Kita berada di dalam era informasi dan kita perlu informasi untuk lebih maju ke hadapan. Jangan amalkan menafikan informasi yang tidak sehaluan dengan kita. Inilah akibatnya yang kita terima bila kita hanya mengambil informasi yang menyedapkan telinga sahaja dan akhirnya "signal" dari rakyat tidak dapat dan tidak mahu kita ambil perhatian akhirnya lihatlah prestasi PRU12.


Seharusnya orang seperti Datuk Mukhriz yang berani "melawan arus" itu diberi perhatian bukan hendak dimatikan politiknya. Saya amat setuju dengan pandangan YB Razali Ibrahim Ketua Pemuda UMNO Johor berkaitan Datuk Mukhriz dalam Utusan Malaysia 17 Mac 2008. Bagi saya itu sudah memadailah daripada dibandingkan gesaan para pengampu untuk dipecat Datuk Mukhriz.


Ingat! kita dah terlebih stok pengampu tetapi ketandusan para pemikir yang ikhlas untuk membetulkan parti.


Kalau benar UMNO nak buat post-mortem, maka buanglah budaya hanya mahu mendengar yang manis-manis sahaja...


Datuk Hishammuddin, setiap keputusan YB Datuk diperhatikan dan akan memberi kesan kepada masa depan Datuk! Jangan gagal mengesan signal ini!








1 comment:

Anonymous said...

Datuk Mukhriz kalau dipecat jadilah hero. Jangan lupa Tun M dulu pernah dipecat lepas tu masuk balik dan sejarah melihat dia jadi PM. Tapi ada ke org macam KJ masa tu?

Popular Posts