Sunday, February 15, 2009

KEGAWATAN POLITIK MALAYSIA : ANTARA PERSEPSI DAN REALITI!

Salam,

Persepsi timbul hasil daripada sesuatu yang disebut-sebut kebanyakan orang atau tokoh-tokoh terkenal yang tidak berdasarkan kepada fakta. Ini pemahaman saya apabila melihat kegawatan politik Malaysia. Jika ia disebut berdasarkan kepada FAKTA maka ia adalah realiti.

Sebagai satu contoh nyata ialah apabila kita menggambarkan bahawa tiada kebebasan bersuara dan bertindak di dalam negara kita sehinggakan timbul desakan pihak-pihak tertentu agar segala akta yang ada perlu dikaji malah dihapuskan.

Kita hendaklah sedar bahawa, dengan adanya parti-parti pembangkang sejak kemerdekaan lagi adalah bukti nyata bahawa kita telah ada ruang untuk bersuara. Jangan pula kita katakan disebabkan ada sekatan-sekatan itu ia sebagai menghalang atau tiadanya kebebasan bersuara! Apakah kita nak kebebasan MUTLAK ! Tidak masuk akal !

Melihat kepada realiti sekarang ini ( maksud sekarang ialah zaman Pak Lah ) maka kebebasan bersuara pada pandangan saya telah mencapai tahap maksima sehinggakan Pak Lah sendiri dikritik begitu hebat! Saya tidak mahu mengulas samada kritikan itu salah Pak Lah sendiri atau tidak, namun yang jelas kita sekarang ini bebas mengkritik hatta pemimpin no . 1 negara!

Maka, apa yang dihebohkan tentang hak bersuara dalam negara kita ini? Kita lihat lahirnya blogger-blogger anti-kerajaan berleluasa sehinggakan apa yang ditulis tidak dapat kita pisahkan antara persepsi dan realiti apalagi antara fitnah dan kenyataan. Ceramah-ceramah umum di merata tempat oleh parti-parti pembangkang hampir setiap masa tanpa mengira musim pilihanraya atau tidak. Pihak-pihak tertentu bebas membuat laporan polis, akuan bersumpah, memorandum dan pelbagai cara lagi untuk menyatakan hasrat hati dan pendapat. Vcd-vcd ceramah politik pembangkang, sms juga tidak ketinggalan berperanan penting samada mencipta persepsi atau mengkhabarkan realiti.

Persepsi yang ditimbulkan kadang kala melarikan perhatian kita pada isu sebenar. Sebagai contoh:-

1) Imam Ramlang dikatakan diarah untuk menjadi saksi sumpah mubahalah Saiful dalam isu liwat Anwar ( persepsi yang timbul adalah liwat adalah konspirasi untuk jatuhkan Anwar kerana ada pihak yang campurtangan dalam hal menjadi saksi sumpah). Realitinya: Adalah sumpah itu sendiri di mana keberanian SAIFUL BERSUMPAH harus diberi perhatian bagi kita melihat isu ini kerana saksi sumpah boleh sesiapa sahaja malah seluruh negara sebenarnya telah menjadi saksi sumpah tersebut secara langsung! Yang harus dipertikaikan ialah Anwar bila nak bersumpah ?

2) Apabila Datuk Azeez Rahim menyuruh Anwar bersumpah, Anwar jawab: "betulkan dulu bacaan Al Fatihah kamu, apa kamu nak saya bersumpah demi angin, langit dsbnya" ( persepsi yang tercipta ialah Datuk Azeez Rahim dangkal pengetahuan agamanya kerana ia harus diperbetulkan bacaan Al Fatihah dan sumpah itu adalah perbuatan khurafat kerana menyebut demi angin dsbnya). Realitinya: Samada betul baca Fatihah atau tidak itu tidak ada kaitan dengan menyuruh Anwar bersumpah. Dalam bersumpah, ada caranya yang Islamik bukan seperti yang disebut demi angin dan sebagainya. Kita telah dipesongkan dari isu sebenar.

3) Saifudin Nasution dalam ceramahnya mengatakan Anwar memfailkan saman kepada Tan Sri Musa Hassan dan Tan Sri Gani Patail kerana mereka berdua ada semasa Anwar ditumbuk Tan Sri Rahim Noor . ( Persepsi yang tercipta ialah kedua-duanya telah melakukan kesalahan kerana bersubahat dan Anwar adalah mangsa yang tidak dapat pembelaan dalam hal ini) Realitinya: Yang menumbuk Anwar telahpun dihukum dan Anwar telahpun mendapat pembelaan ! Saman itu hanyalah usaha Anwar melarikan isu sebenarnya iaitu kes liwatnya!

Begitulah serba sedikit senario yang mahu saya jelaskan dan sebenarnya banyak lagi isu persepsi-realiti ini yang bermain dalam iklim politik sekarang ini yang mana jika kita tidak perhatikan betul-betul maka kita akan terbawa ke suatu keadaan dan membuat kesimpulan betapa parahnya Malaysia sekarang ini.

Selalulah teliti setiap isu yang ditimbulkan.

No comments:

Popular Posts