Friday, February 6, 2009

SEBELUM DAN SELEPAS 16 SEPT: YANG BETUL JADI SALAH, YANG SALAH JADI BETUL!??




(SIDANG MEDIA 16 SEPTEMBER 2008 YANG MENEGASKAN MEREKA SUDAH BERSEDIA MENGAMBIL ALIH KERAJAAN PUSAT TANPA PERLU DIBUBARKAN PARLIMEN, DIDENGAR SUARA RAKYAT, DIHORMATI HAK AHLI PARLIMEN YANG INGIN MELOMPAT PARTI,BLAH! BLAH! BLAH!)





Salam Semua,

Berikut ini saya ingin mengajak para pembaca supaya melihat beberapa fakta yang saya bawa bagi membuktikan bahawa baik PKR,PAS dan DAP kesemuanya hilang prinsip perjuangan yang didakwanya serta membongkar isi hati masing-masing dalam berpolitik di tanahair kita ini. Yang mereka fikirkan bukan rakyat, tetapi bagaimana menjatuhkan BN dan berkuasa. Tak percaya? Jom kita tengok dibawah ini.

1. LOMPAT PARTI TIADA SALAHNYA SEBELUM 16SEPT

dalam blog tranungkite-

- untuk memberi masa kepada lebih ramai lagi ahli Parlimen (yang membentuk Kerajaan Pusat) menyertai Pakatan Rakyat kerana urusan melompat parti sememangnya memerlukan usaha-usaha tertentu dan rundingan secara rahsia. Apabila ahli Parlimen melompat lebih daripada 30, maka sudah tentulah kerajaa
n yang baru dibentuk mendapat sokongan padu. Lebih padu apabila Pakatan Rakyat mendapat majoriti 2/3 dan mudah meminda akta-akta tertentu!-

- agar Barisan Nasional tidak menghalang ahli parlimennya dari bertindak menurut suara hati mereka, hak yang dijamin undang-undang serta keputusan yang mereka buat tanpa paksaan.-fUZIAH SALLEH-MP PKR Kuantan

SELEPAS 16 SEPT:

-Tindakan Adun Changkat Jering, Mohd Osman Jailu dan Adun Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi yang meninggalkan KeADILan baru-baru ini dianggap sebagai satu pengkhianatan terhadap pengundi di dua kawasan dun berkenaan.

-Salahuddin semasa ditemu bual di Kediaman Menteri Besar oleh wartawan Intan Abdullah berkata, selepas ini Pakatan Rakyat akan mengambil tindakan undang-undang bagi mengesahkan status tiga orang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) bebas di Mahkamah.


MAKA:

apabila yang melompat parti memberi keuntungan politik kepada mereka, maka ianya ok dan tidak sebaliknya.

2. SEBELUM 16 SEPT - PEMBUBARAN DUN/PARLIMEN SALAH TETAPI.

-Kerajaan BN tidak seharusnya menggunakan kuasa darurat, kuasa polis, atau menggantung perlembagaan mahupun membubarkan parlimen di dalam usaha mereka untuk menghalang Pakatan Rakyat dari berkuasa.(sidang media 16 sept mereka)

-Selepas pertemuan dengan Perdana Menteri, kami berhasrat untuk meneruskan gerak kerja kami sebagaimana yang digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan di dalam kami membentuk kerajaan baru dengan perkenan Yang Di-Pertuan Agong.-Anwar

SELEPAS 16 SEPT:

-Sementara itu, Nizar yang ditemui di kediaman rasminya berkata, kesemua exco Pakatan Rakyat bertekad tidak akan mengosongkan pejabat masing-masing di SUK, biarpun diminta berbuat demikian.

-Ketika ini, kediaman rasmi MB dipenuhi kira-kira 500 penyokong Pakatan Rakyat dengan sepanduk yang berbunyi 'Bubarkan Dun, Kembalikan Suara Rakyat' serta laungan takbir.


MAKA:

ini bukti lagi bahawa pembubaran dun/parlimen hanya terpakai bila mereka kehilangan kuasa tetapi apabila merasa kuat, pembubaran tidak boleh diadakan... ketika mahu berhasrat untuk ambil alih kerajaan pusat, Anwar kata setelah diperkenan Ke Bawah Duli Yang Di Pertuan Agong, tapi dalam isu Perak, perkenan Ke Bawah Duli Tuanku tidak TERPAKAI !


Dibawah ini pula kita lihat bagaimana tidak konsistennya Mantan MB Perak Datuk Seri IR Nizar dalam suratnya kepada Ke Bawah Duli Sultan Perak:-

1. Artikel XVl (6) Undang-undang Perlembagaan Negeri Perak menyatakan bahawa "If the Menteri Besar ceases to command the confidence of the majority of the Legislative Assembly, then, unless at his request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council". Ini bermakna sokongan Menteri Besar itu perlu diputuskan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri.

2. Atas alasan di atas dan berdasarkan prinsip demnokrasi dan Raja Berperlembagaaan, Patik dengan ini merafa' sembah memohon agar Dewan Undangan Negeri dibubarkan bagi membolehkan rakyat memilih semula kerajaan yang dikehendaki mereka.

Maka kita dapati kenyataan beliau berbelit-belit kerana dalam beliau mengatakan sokongan Menteri Besar itu perlu diputuskan oleh persidangan DUN tetapi selepas itu minta dibubarkan pula, bagaimana ADUN-ADUN hendak menyatakan sokongan atau tidak apabila DUN dibubarkan? Ini jelas menunjukkan bahawa mereka ingin bermain dengan masa dalam isu ini.

Satu lagi persoalan yang ditimbulkan ialah mereka berdegil mengatakan kedua-dua Adun itu telah meletakkan jawatan walaupun dinafikan oleh tuan punya diri. Lihat kenyataan dibawah ini

"Jumlah Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional adalah sama iaitu 28 orang. Adalah kurang tepat andaian Barisan Nasional mempunyai majoriti. YB Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Perak telah memutuskan bahaw Adun bagi kawasan Behrang, Changkat Jering dan Jelapang bukan lagi Adun. "

Maka disini, tuan punya diri tiada hak untuk berpendapat dan bersuara, yang berhak adalah Yang DiPertua Dewan, maka dimana perjuangan keadilan serta hak asasi manusia yang sering mereka laungkan? Ingat! yang menafikan perletakkan jawatan kedua-duanya bukan pihak ketiga yang perlu pembelaan dari segi undang-undang tetapi TUAN PUNYA DIRI SENDIRI jadi itu hak mereka untuk mengatakan surat perletakan jawatan itu adalah bukan hasrat mereka yang sebenar!

BANYAK LAGI TEMBELANG YANG DIKESAN DALAM EPISOD LOMPAT PARTI INI....

No comments:

Popular Posts