Monday, February 2, 2009

POLITIK LOMPAT PARTI ANWAR BAKAL MEMAKAN DIRI!




( MELOMPAT PARTI ADALAH SAH HANYA JIKA BN LOMPAT KE PR, TIDAK SEBALIKNYA ?????????-)



Salam,

Riuh satu Malaya menyaksikan politik lompat parti yang dipopularkan oleh Anwar Ibrahim dan akhirnya bakal memakan diri sendiri. Bagi saya politik ini adalah cetusan "desperado" seorang politikus yang amat bercita-cita untuk menjadi PM Malaysia. Dari segi akhlak dan etika berpolitik dalam apa sahaja yang hendak dipanggil demokrasi atau apa sahaja, melompat parti adalah salah. Ini adalah kerana amanah menjadi wakil rakyat yang dipilih semasa bertanding atas tiket tertentu, adalah kerana parti tertentu dan ideologi serta manifesto parti tertentu. Namun jika wakil rakyat memilih untuk melompat parti maka adalah "gentlemen" jika ia meletakkan jawatan dan bertanding atas tiket parti dia ketika ini.

Namun, politik "haiwani" sentiasa menghalalkan cara. Politik "haiwani" akan sama-sama digelutkan dan akan juga menghasilkan politik "haiwani" dalam bentuk "haiwani" yang baru.

PAS melalui Naibnya Datuk Husam Musa pula bersuara menyetujui akta membendung lompat parti bila dilihat gengnya juga dah pandai melompat. Bagi Husam, melompat parti adalah "suci" jika wakil rakyat BN lompat ke PR tetapi tidak sebaliknya. Jika wakil rakyat PR lompat ke BN maka akta itu relevan atau dibubarkan parlimen. Kita tidak dengar pula ucapan seumpama ini ketika projek khayalan 16 September lalu.!

Ezam Nor mendedahkan bahawa setiap kali kes liwat Anwar hendak dibicarakan maka Anwar akan buat sesuatu untuk mengalihkan perhatian umum kepada isu lompat parti.Memang ada kebenarannya kerana dari hari Saiful Bukhari membuat aduan dia diliwat, Anwar gelabah dan lari ke Kedutaan Turki dengan mengatakan ia menghadapi ancaman bunuh! Selepas itu dia secara bebas berceramah sana sini tanpa memikirkan lagi ancaman bunuh itu.

Walhasil, kita tunggu dan lihat perkembangan selanjutnya lebih-lebih lagi episod lompat parti ini dan dikaitkan dengan episod perbicaraan kes liwat Anwar.

No comments:

Popular Posts