Saturday, February 21, 2009

PR AKAN JADI MACAM UMNO : RASUAH AKAN MUNCUL BILA ADA KUASA

Salam,

Pernah atau tidak kita dengar orang miskin menyalahgunakan "hartanya" dengan pembaziran? Jawapannya ialah tidak, kerana pertama, yang mahu disalahgunakan (harta) tidak wujud, kedua, si miskin tidak terfikir untuk menyalahgunakan harta kerana yang ada dihadapannya semua berguna kerana itulah yang dia ada.

Begitu juga soal rasuah. Ia ibarat di mana ada gula di situ ada semut. Elemen rasuah boleh jadi pelbagai bentuk iaitu yang berkuasa akan menggunakan kelemahan orang lain untuk mendapat manfaat sementara yang lemah mahu mendapatkan manfaat melalui kuasa yang ada pada si berkuasa.

UMNO adalah sebuah parti yang memegang tampuk kekuasaan. Oleh itu UMNO ibarat gula dan semut akan pasti ada. Rasuah ada di dalam UMNO namun UMNO bukan parti rasuah! Tiada satu pun dalam perlembagaan UMNO yang menyatakan UMNO parti yang menggalakkan perbuatan rasuah! Maka ada pulak yang bertanya, Ahli dan pemimpin UMNO kan ada yang melakukan rasuah ? itu betul, tapi tidak bermakna UMNO menggalakkan rasuah. UMNO yang ditubuhkan pada tahun 1946 adalah sebuah parti yang melalui peringkat permulaan dimana ahli-ahlinya bergadai bergolok menderma dan menyumbangkan harta benda dalam perjuangan.

Setelah masa berjalan, UMNO berkuasa, maka muncullah kesenangan dan kemewahan yang dihidu dan diambil kesempatan oleh para perasuah maka baru muncul rasuah dalam UMNO. Maknanya, baru muncul elemen rasuah apabila ada bendanya untuk dirasuah.

Pakatan Rakyat hampir satu tahun memerintah. Telahpun kedengaran ada perlakuan rasuah baik dari segi penyalahgunaan kuasa , wang dan rasuah seks. Mengapa begitu? Sebab dulu sebelum berkuasa tiada benda yang nak dirasuah umpama tiada gula, tiadalah semut. Oleh sebab itu perkara ini akan terus berlaku dan dilakukan oleh perasuah yang memang sentiasa mencari ruang dan peluang tidak kira di parti mana yang dia berada, asal ada kuasa, adalah ruang untuk berlakunya rasuah.

Jadi, janganlah mahu dicipta persepsi bahawa UMNO sebuah parti rasuah hanya kerana perlakuan rasuah berleluasa dalam UMNO seperti juga kita tidak boleh berpersepsi bahawa Islam itu agama zalim semata-mata ada yang melakukan kezaliman. Pakatan Rakyat akan melalui hal ini jika datang zaman mewah mereka nanti dan tidak mustahil lebih teruk daripada UMNO kerana sebelum ini tidak pernah merasai kemewahan, maka apa lagi, kemaruklah!

Anwar ketika jadi Kementerian Kewangan dulu sering sebut, "ada fulus, lulus". Maknanya bila ada fulus baru timbul rasuah. Oleh sebab itu, Anwar menjadi anti-rasuah hanya ketika hampir kehilangan kuasa dan ketika tiada fulus!

Yang berlaku sekarang ialah ,Kalau PR dituduh rasuah maka itu konspirasi, kalau BN ,itu betul-betul rasuah. Inilah lama-lama akan mencipta persepsi bahawa UMNO parti rasuah seolah-olah UMNO menggalakkan rasuah. Kalau logika ini yang digunakan maka jangan marah orang akan berpersepsi Islam agama rasuah kerana melayu yang melakukan rasuah dalam UMNO adalah beragama Islam !

Sekian.

No comments:

Popular Posts