Thursday, February 5, 2009

LOMPAT PARTI TAK BERETIKA, ANTARA SUMPAH MUBAHALAH DAN AKUAN BERSUMPAH - MARI LIHAT GELAGAT ANWAR!

Salam,

Episod untuk mengambilalih kerajaan Pusat 16 September lalu telahpun berlalu dengan tiada satu pun kenyataan dari Anwar berlaku. Kalau sebelum dan selepas 16 September 2008 isu lompat parti untuk menubuhkan kerajaan PR dilihat sebagai demokratik dan beretika tetapi mulai hari ini, terdengarlah suara bahawa kerajaan BN tidak beretika seperti yang ditulis Anwar dalam blognya. Etika atau tidak menurut Anwar adalah dirinya. Jika dia yang melakukan sesuatu, semuanya beretika dan demokratik! Jika orang lain, maka ianya tidak beretika.

Jika BN mendapat manfaat politik dari lompat parti maka Anwar akan kata marilah kita kembalikan suara rakyat dan demokrasi tetapi ketika projek 16 September 2008 dulu, suara rakyat tidak penting yag penting ahli Parlimen yang melompat itu. Inilah yang harus difikirkan rakyat sekarang dan buatlah penilaian sendiri.

Dalam isu liwat Anwar-Saiful, beliau berkeras untuk tidak bersumpah mubahalah atau lebih jelas lagi bersumpah dengan nama Allah. Dengan menggunakan nama Allah bagi orang-orang Islam ianya adalah sesuatu yang berat dan berani jika benar tanpa kita memperberatkan apakah kaedah sumpahnya, apakah sebutannya dan apakah hal-hal lain yang perlu difikirkan dahulu. Ini adalah kerana dengan nama Allah kita akan merasa yakin dan orang yang mendengar juga akan merasa yakin akan sumpah yang dibuat tetapi Anwar memilih untuk tidak bersumpah!

Tetapi, untuk kepentingan politik, Anwar lebih yakin dan percaya akan Akuan Bersumpah yang dibuat bagi menuduh kerajaan BN bermain wang untuk ahli-ahli politik melompat parti. Tidak pula kedengaran beliau mempersoalkan akuan bersumpah itu, tidak pula kita dengar beliau merujuk ulama-ulama seperti Sheikh Jabir atau Sheikh Yusuf Qardawi seperti dalam isu liwatnya. Maka sekali lagi, segalanya benar jika Anwar kata benda itu benar dan salah jika Anwar kata ianya salah????$$$##

Sumpah dengan nama Allah tidak beliau lakukan namun akuan bersumpah lebih beliau yakini demi kepentingan politiknya.

No comments:

Popular Posts