Monday, December 6, 2010

KETUANAN MELAYU MENYANGGAHI IKTIKAD ? :MELURUSKAN PANDANGAN DR MAZA

CANNOT LA, KETUANAN MELAYU, AYO......AAAA

AGAKNYA DR ASRI SETUJU DENGAN LIM KENG YEIK DEMI MENGEMUDI BAHTERA PERUBAHANNYA !!

DAN INI JUGA AGAKNYA YANG DITERIAKKAN OLEH DATUK IBRAHIM ALI, " HOI !!! MU PAHE DOK APA MENATE KETUANEI MELAYU NI??!!! SEKALI AKU LESING KEI!!!!



Salam,

1) Saya cuba untuk  memahami tulisan mantan Mufti Perlis Prof. Madya Dr Asri Zainal Abidin dalam blognya yang bertajuk Iktikad Ketuanan Melayu Menyanggahi Islam. Bukan itu sahaja, beliau mengatakan bahawa istilah ketuanan Melayu adalah kabur dan tiada dalam perlembagaan dan merasa pelik jika ada yang membahaskannya.

2) Beliau membawa ayat-ayat Al-Qur'an yang membawa maksud iaitu orang yang mulia disisi Allah swt adalah yang paling bertakwa.

3) Kemudian beliau membawa hadis dibawah ini:-

Adapun hadis Nabi s.a.w: “Para pemimpin dari Quraish” (Hadis sahih riwayat Ahmad, al-Tabarani, al-Baihaqi dll) tidak boleh dijadikan hujah ketuanan sesuatu bangsa. Hadis ini bukan soal ketuanan, tetapi soalan kemampuan dan pengaruh politik diambil kira dalam perlantikan pemimpin. Oleh kerana Quraish mempunyai pengaruh dan kemampuan politik dalam kalangan Arab ketika itu, maka mereka paling layak.  "

4) Saya tidak tahulah apakah benar-benar Dr Maza tidak memahami takrif Ketuanan Melayu atau ingin memsensasikan sesuatu isu untuk kelihatan bahawa beliaulah benteng terkuat aqidah Umat Islam di Malaysia sehingga yang lainnya bercanggah iktikadnya dengan Islam. Maaf, saya agak terganggu dengan tulisan-tulisan Dr Maza yang seringkali saya lihat dan faham hanya untuk proses indoktrinisasi fahaman salafi wahhabinya yang juga beliau kata istilanya misteri, pelik dan sebagainya. Memang jika tidak mampu memahami  atau menafikan sesuatu seringkali yang dijadikan hujah adalah ianya kabur, tidak ada dalam Islam, tidak diamalkan oleh solofus soleh, bukan hadis yang sahih dan bermacam-macam lagi!!! Di dalam ilmu logika.mantiq, setiap perkataan itu punya maknanya apatah lagi ketuanan Melayu adalah sesuatu yang dimaklumi bersama tanpa merujuk kepada perlembagaan!!!

5) Merujuk kepada ayat Al Qur'an yang meletakkan taqwa sebagai prasyarat untuk dikatakan mulia, apakah Melayu yang beragama Islam itu kurang taqwanya berbanding yang bukan Islam? Untuk mencapai predikat taqwa perlu seseorang itu menjadi muslim barulah ia dikatakan taqwa walaupun setiap individu mempunyai tahap ketaqwaan yang berbeza-beza.

6) Merujuk kepada hadis berkaitan Quraisy, Dr Maza mengatakan bahawa ia bukan soal keturunan tetapi soal kemampuan dan pengaruh politik dalam soal kepimpinan. Maka, betullah ketuanan Melayu itu juga termasuk di dalamnya soal kemampuan dan pengaruh politik dalam soal kepimpinan. Apa itu kepimpinan? TIDAKKAH IA SOAL YANG MEMIMPIN DAN DIPIMPIN? Yang memimpin tuan dan dipimpin orang bawahan tuan!!! Kalau Quraisy diliHat satu kaum yang mampu dan berpengaruh politik, maka Melayu juga dalam konteks Malaysia adalah mampu dan berpengaruh!!

7) Sebenarnya ketuanan Melayu ini harus dilihat dari dua sisi. Pertama, seperti yang saya sebut di atas dengan mengambil ayat Al Qur'an dan juga hadis, yang kedua ketuanan Melayu harus dilihat dari sudut karamah/kemuliaan umat Islam.

8) Telah terbukti apa yang telah kita lalui selama 53 tahun tanpa menafikan adanya kelemahan dan masih boleh dibaiki, adalah yang terbaik untuk umat Islam di Malaysia. Kalau kita mahukan yang lebih baik maka kita kena berusaha lebih ke arah itu.



9) Menjaga ketuanan Melayu yang merupakan majoriti penduduk Malaysia adalah menjaga kemuliaan Melayu yang banyak maslahahnya atau kebaikannya demi keutuhan kuasa politik Islam di tangan muslimin di Malaysia. Baca:

http://pure-hadharist.blogspot.com/2010/12/ketuanan-rakyat-ketuanan-melayu.html
10) Beradanya parti-parti komponen BN di bawah parti UMNO misalnya adalah suatu konsep yang dipersetujui bersama bahawa ketuanan Rakyat itu terbela dengan terbelanya ketuanan Melayu yang merupakan tonggaknya pemerintah Malaysia. Ini tidak berlaku di dalam Pakatan Rakyat yang mana ketuanan Melayu yang tentunya lebih bertaqwa dari bukan Melayu tidak kelihatan malah akan hilang sedikit demi sedikit.

11) Sepatutnya, muslimim di Malaysia wajib merapatkan saf agar dapat mencapai keadaan yang lebih baik, dimana ketuanan rakyat adalah ketuanan Melayu, kerana semua rakyat telah melihat maslahahnya dan karamahnya ada pada orang-orang Melayu selama ini yang tentunya telah dibuktikan.

12) Ingat! kita bukan berbicara terlalu besar seperti ketuanan Islam kerana, muslimin di Malaysia dilihat masih belum bersedia untuk itu kerana konsekuensi dari ketuanan Islam adalah berdirinya sebuah Negara Islam. Syarat belum cukup....ayuh bersatulah untuk saling lengkap melengkapi....

SALAM MAAL HIJRAH.......1MALAYSIA 1UMMAH

No comments:

Popular Posts