Thursday, December 2, 2010

KETUANAN RAKYAT = KETUANAN MELAYU

LU FIKIRLAH SENDIRI!!!

Salam

1. Azmin Ali adalah melayu yang cuba menjadi jaguh dalam politik tanahair sebagai persediaannya menggantikan tempat Anwar jika sekiranya Anwar dipenjara kelak.

2. Beliau rela dipanggil pengkhianat bangsa kerana mempertahankan Ketuanan Rakyat dan mahu ketuanan Melayu dinyahkan.

3. Azmin terlupa bahawa disamping dia seorang Melayu, ada 60% lagi Melayu dalam negara kita. 60% beerti majoriti.

4. Jika dalam sesebuah negara rakyat yang menjadi majoriti penduduknya sudah pasti akan mencorakkan suasana dan iklim politik.

4. Jika Melayu sebagai majoriti tidak mendapat kedudukan yang sewajarnya angkara dibuang konsep ketuanan Melayu, maka negara akan menjadi tidak stabil. Ini harus disedari sepatutnya sebelum mempertikaikan ketuanan majoriti rakyat Malaysia.

5. Selama mencapai kemerdekaan hinggalah sekarang yang dikatakan majoriti itu iaitu 60% dari penduduk Malaysia, pemegangan ekuiti tidak sampai 18% dan jauh lagi untuk mencapai hanya 30% sasaran dalam DEB.

6. Orang Melayu yang majorti ini amat klemah dari sudut perniagaan dan ekonomi. Justeru itu, pencapaian 18% ekuiti itu jelas membuktikan Melayu masih perlu sokongan serta keistimewaan dalam negara Melayu ini.

7. Apakah apabila disebut ketuanan Melayu, maka yang lain akan menjadi bukan tuan atau hamba?

8. Apa halnya jika orang Melayu mengatakan dalam ekonomi bangsa cina adalah tuan? Ketuanan Cina telah jelas ada dalam bidang ekonomi hinggakan usahawan Melayu bergantung penuh dalam dunia perekonomian dan perniagaan.

9. Maka, kesimpulannya, ketuanan Melayu itu adalah juga ketuanan rakyat.. kenapa perlu dipertikaikan?

1 comment:

Anonymous said...

Ketuanan melayu = ketuanan org umno
umoputra...
jadi...betul! di mana melayu (bukan Umno) yang lain???

Popular Posts