Tuesday, August 18, 2009

PAK SAMAD "Ayam Sabung" PR di Permatang Pasir.

Salam.

Saya terbaca di portal berita internet yang mengatakan Pak Samad akan turun padang di atas pentas PAS bagi menggesa pemansuhan PPSMI segera bukan tahun 2012.

Saya tidak peduli Pak Samad nak naik atas pentas siapa pun namun yang saya kesal isu yang dibawa Pak Samad masih lagi isu pemansuhan PPSMI dan kali ini digesa pula agar disegerakan.

Saya pernah menulis isu ini dan pernah sms Datuk Hasan Ahmad bahawa GMP selepas ini haruslah menggesa pula UMNO-PAS bersatu (tidak semestinya melalui Kerajaan Perpaduan) yang saya lihat lebih penting daripada isu bahasa yang katanya akan menghilangkan jati diri Melayu dan budaya Melayu maka seharusnyalah kuasa politik Melayu disatukan untuk bukan sahaja jati diri atau budaya tidak akan hilang, dengan MElayu2nya sekali akan lenyap jika kekuatan politik Melayu menjadi lemah.

Apakah jati diri dan budaya Melayu akan terhakis jika kita menunggu hingga tahun 2012? Apakah begitu mendesak hingga kita perlu pemansuhannya sekarang PPSMI dan tidak boleh berlengah lagi?

Apakah Pak Samad sedar Pak Samad sudah menjadi ayam sabung PR untuk hadapi BN? Apakah Pak Samad tidak boleh buat silap dalam melangkah dan kita tidak boleh menegurnya semata-mata beliau seorang Sasterwan Negara?

Ayuh Pak Samad, kita gembeling tenaga untuk memperkuat gesaan menyatukan Melayu yang lebih terdesak daripada isu PPSMI ini. Janganlah Pak Samad dianggap gopoh dan kurang kesabarannya seperti anak-anak muda dalam menghadapi isu ini.

Janganlah Pak Samad dianggap "over" TIDAK KENA TEMPAT dalam terus-terusan MENGGESA KERAJAAN sesuatu yang perlu dibuat secara berperingkat-peringkat bagi memberi masa menyusun semula langkah-langkah yang harus diambil.

Ya, saya agak terganggu dengan cara Pak Samad ini dan ahli-ahli GMP...janganlah kita berlebihan dalam perkara-perkara yang tidak sepatutnya kita berlebihan....banyak isu-isu mendesak lain yang perlu dilaungkan para sasterawan daripada terperosok ke dalam isu yang dipolitikkan..

Ingat...sesekali berfikirlah sebagai pemerintah yang perlu banyak mengambilkira banyak perkara sebelum membuat keputusan BUKAN seperti menulis sebuah novel yang mana permulaan, pertengahan dan akhirnya kita seorang diri yang menentukannya.....

No comments:

Popular Posts