Wednesday, February 11, 2009

HIJRAH POLITIK LEBIH BERMORAL DARI LOMPAT PARTI

Salam,

Istilah lompat parti kian popular dan menggerunkan parti-parti politik baik dari Pakatan Rakyat mahupun Barisan Nasional. Memang perbuatan melompat parti bukan dipelopori oleh Anwar namun dia disemarakkan oleh Anwar melalui propaganda yang memakan diri dengan apa yang dia laungkan dalam Projek 16 Septembernya dulu.

Lompat parti boleh dilihat dari pelbagai sudut. Sudut politik taktikal, kepentingan peribadi, kepentingan parti dan kepentingan rakyat serta negara. Maka untuk melihat bermoral atau tidaknya, ia bergantung dari sudut mana ianya dijadikan sebab seseorang itu melompat parti.

Apabila melompat parti boleh menyebabkan sesebuah parti politik itu lemah dan parti politik itu juga tidak membawa perjuangan yang menguntung rakyat dan negara, maka lompat parti itu kita namakan hijrah politik kerana ia membawa manfaat kepada rakyat dan negara. Sebaliknya jika melompat parti itu menguatkan sesebuah parti yang dibelakangnya dibayangi kuasa luar serta tidak menguntungkan rakyat dan negara, maka ia adalah perbuatan lompat parti yang tidak bermoral sebenarnya. Maka dalam kes empat orang ADUN di Perak yang beralih sokongannya kepada kerajaan BN, maka keuntungan pastinya kepada rakyat Perak khususnya orang-orang Melayu/Islam Perak. Orang-orang Melayu/Islam Perak perlu dibela memandangkan Kerajaan Pakatan Rakyat sebelum ini hanya membawa keuntungan kepada orang-orang bukan Melayu/Islam sebagai contoh di dalam kelulusan memiliki tanah dengan pajakan yang terlalu lama yang tidak pernah didapati oleh orang-orang Melayu sendiri. Ini tidak bermakna di bawah BN nanti non Melayu/Islam tidak diberi perhatian! BN telah terbukti melakukan pembelaan wajar ke atas semua kaum.

Rakyat termasuk ADUN yang bertanding atas nama sesebuah parti berhak untuk menilai balik sejauhmana komitmen parti yang diwakili mahu melaksanakan janji-janji pilihanraya lalu tatkala telah berkuasa. Atas dasar inilah hijrah politik berlaku atas landasan mencari kebaikan dari sesebuah parti yang boleh diharapkan merealisasikan perjuangan mentadbir dan membela rakyat bukan hanya ketika kempen sahaja.

Mungkin atas dasar inilah ke Bawah Duli Sultan Perak memilih tidak membubarkan DUN memandangkan ianya tidak perlu kerana masih ada lagi ruang untuk dijalankan pembaikan serta pembelaan ke atas rakyat negeri Perak oleh Kerajaan BN. Namun dalam isu ini, PR tidak dapat menyembunyikan ke"obses"an mereka untuk berkuasa kerana masih baru mengecapi "nikmat" menjadi kerajaan selama 11 bulan itu namun sudah ditarik nikmat tersebut........

No comments:

Popular Posts