Thursday, November 12, 2009

Keterbukaan VS Tangkapan...Apakah kita sudah Bersedia

Salam,

Memang sudah agak lama saya tidak menulis di dalam blog ini dek kerana kesibukan tugas-tugas harian disamping berada di luar negara atas urusan perniagaan.

Menulis hal ehwal yang berkaitan dengan Islam memang perlu berhati-hati kerana kalau tidak dihentam kerana tidak seiring fahaman orang yang menghentam, atau dikatakan tidak berotoriti untuk bercajkap tentang Islam..

Tauliah adalah isu yang timbul dalam isu penahanan Dr Asri Zainal Abidin baru-baru ini. Tauliah dikatakan perlu untuk mengawal agar penceramah itu benar-benar berilmu dan layak untuk berbicara tentang Islam. Di samping itu, tauliah adalah untuk memastikan fahaman pegangan penceramah itu sama seperti yang diamalkan oleh jabatan-jabatan agama Islam dalam negara ini iaitu Ahlus Sunnah wal Jamaah bermazhab Syafie.

Maka penahanan Dr Asri adalah kerana beliau berfahaman Wahhabi.

Saya akui memang saya tidak bersetuju dengan fahaman Wahhabi serta beberapa pemikiran Dr Asri yang muncul kerana asas pemikirannya adalah berdasarkan cara berfikir seorang yang bermazhab wahhabi.

Namun saya juga tidak bersetuju jika perbezaan pandangan diselesaikan dengan tangkapan.

Islam yang hadir hari ini dihadapan kita adalah Islam yang telah melalui proses ijtihad dan tafsir. Maknanya, ia muncul pada zaman ini dalam bentuk yang telah diijtihadkan serta ditafsirkan oleh ulama-ulama sebelum ini pasca zaman kenabian, sahabat dan tabiin serta salafus soleh.

Sedangkan dizaman sahabat lagi Islam telah ditafsirkan secara berbeza dari para sahabat besar atas nama ijtihad dan siyasah syariiyah. Inikan pula dizaman kita!

Maknanya, Islam yang tiba dizaman kita adalah Islam yang bukan 100% Islam yang dibawa dan diamalkan sebagaimana kehendak pemilik dan pembawa Islam iaitu Allah dan Rasulullah s.a.w.

Kerana apa? Selagi ia atas nama ijtihad dan tafsir, selagi itu ia membawa maksud tidak 100%. Memang dasar ijtihad dan tafsir adalah berdasarkan sumber Islam Al Qur'an dan Hadis tetapi isunya ialah isu pemahaman mujtahid dan pentafsir yang tidak maksum itu yang membuatkan ianya kurang dari 100% tepat.

Hari ini kita lihat, perbezaan pendapat dikalangan umat Islam, semuanya mengaku merujuk kepada Al-Qur'an dan AS Sunnah. Sunni kata dia rujuk Al Qur'an dan Sunnah begitu juga Wahhabi, Syiah,Umno dan Pas dan lain-lain.

Maka sudah tiba masanya kita menganut suatu pendekatan yang lunak dan berlapang dada atas perbezaan pendapat ini. Tangkapan dan tahanan adalah perlu jika bukti jelas diperolehi ajaran yang dibawa seseorang itu terkeluar dari Islam. Jika wahhabi dikenakan tahanan, ini menggambarkan kepada kita jabatan agama Islam di Malaysia ingin menyatakan bahawa...Wahai Arab Saudi, hampir keseluruhan rakyat kamu sesat, begitu juga jika Syiah ditahan, ini memberi gambaran bahawa Iran dan beberapa negara majoriti penganut syiah adalah sesat!

Beberapa pendekatan perlu dibuat:-

1) Bagi menghormati fahaman masing-masing maka saya mengesyorkan bahawa penceramah-penceramah yang alirannya berlainan dengan pegangan majoriti umat Islam di Malysia dibenarkan hanya berceramah di lokasi-lokasi persendirian dan bukan umum. Cadangan ini tidak termasuk ajaran-ajaran yang telah jelas sesat seperti Rasul Melayu, Ayah Pin dan seumpamanya..

2)Isu hendaklah dijawab dengan keilmuan bukan tangkapan. Kita kena terima hakikat bahawa zaman ini maklumat dan ilmu boleh didapati dimana-mana maka ilmu adalah instrumen penting untuk nenghadapi perbezaan pendapat bukan tangkapan..

3) Majlis dialog antara ulama yang berlainan fahaman harus digalakkan bagi tujuan perpaduan Islam. Ingat, perpaduan Islan bukan bermaksud satu mazhab, kita boleh berpadu dalam kepelbagaian, yang penting tidak ada sifat taksub kepada mazhab.

Ini adalah beberapa pendekatan bagi menyuburkan budaya ilmu dikalangan umat Islam. Untuk itu, yang penting kita tidak membawa aliran keras TAKfir iaitu mengkafirkan sesama Islam dan mengeluarkan fatwa-fatwa yang menghalalkan darah sesama Islam...Yang ini wahhabi kena jawab......

1 comment:

A Muslim said...

Assalaam muAlaikum,

"Film 786'' is a movie that Holland has made in which our beloved prophet(S.A.W.W), is made fun of.

60 million Muslims can destroy the economy of Holland by taking less than 5 minutes to forward this message so that we can answer Allah Subhana Wa Tala when He asks us what actions did you take when His most beloved (S.A.W..W) was made fun of?

Denmark is Loosing.

Please don't let this mail stop in your pc.

----------------------------------

Great News.

Hope you all know about the Denmark newspaper who made fun of our Holy Prophet PBUH and till now they do not regret... let us make them regret for good.....

The Danish Ambassador, Prime Minister and Denmark National Channel; all are trying to do something just to stop the boycott by Muslims since last month through which their losses have reached 4 billion Euro. If we continue to boycott Denmark products 7 months more it could reach around 80 billion Euro's loss.

Believers do not let this message stop in your PC. Please forward this text to as many Muslims as possible ...

Can't u spare 15 minutes in order to spread this message among Muslims ...

ASAP?

REMEMBER THE PROPHET (SAW) MIGHT ASK YOU ON THE DAY OF JUDGMENT,' WHAT DID YOU DO WHEN THEY MADE FUN OF ME? HOW DID YOU DEFEND ME?'

Boycott the following:*
7-up drink, LEGO, Cadbury chocolates, Hall Chewing gums or any product with barcode no. starting with 57*.

Please convince all Muslims to circulate this to Muslim ummah to ban Danish made products.

Popular Posts