Wednesday, February 3, 2010

MENGAPA SENSITIF DENGAN PANGGILAN PENDATANG ?

Salam,

Saya baru pulang dari New Delhi India negara asal kaum India yang datang ke Malaya yang sudahpun menjadi warganegara Malaysia sekarang ini. Sekembalinya saya ke tanahair maka timbul isu perletakan jawatan Datuk Nasir Safar Pegawai Penerangan Khas Perdana Menteri yang memanggil kaum India dan Cina sebagai pendatang yang dianggap suatu tindakan perkauman.

Atas dasar tanggungjawab maka beliau meletakkan jawatan.

Saya membacanya dengan beranggapan bahawa kenyataan menyebut perkataan pendatang itu akan merosakkan gagasan konsep 1Malaysia oleh YAB Perdana Menteri lebih-lebih ia keluar dari mulut pegawai khas PM.

Isu ini sebelum ini dihangatkkan juga oleh seorang Ketua Bahagian Umno di Pulau Pinang dan beliau juga telah diambil tindakan oleh parti.

Ada tiga perkara yang harus dibahaskan disini iaitu:-

1) benarkah mereka pendatang?
2) apakah dengan memanggil mereka pendatang suatu penghinaan dan berbentuk perkauman?
3) apakah status pendatang itu tidak boleh digunakan kerana yang mendatang adalah datuk nenek mereka dan bukan mereka?

Pertama, mereka memang pendatang mengikut catatan sejarah yang tidak boleh dinafikan.

Kedua, dengan "memanggil" mereka pendatang ini tidak semestinya suatu penghinaan atau perkauman kerana ia bergantung kepada konteks perkataan itu digunakan. Kita tidak pernah menggunakan "pendatang" sebagai panggilan atau gantinama untuk mereka sebagai contoh, " hei pendatang!, woi pendatang! dan sebagainya yang boleh ditafsirkan sebagai penghinaan atau perkauman! Kalau ia digunakan sebagai gantinama maka apa sahaja perkataanpun adalah bentuk penghinaan seperti, "hei Melayu!, woi Melayu! tapi setakat ini penggunaan perkataan itu adalah dalam konteks pengutaraan fakta sejarah bukan gantinama panggilan!

Ketiga, apabila kita menerima hakikat bahawa mereka asalnya pendatang, maka kita juga menerima hakikat mereka itu cina, India dan lain-lain. Dengan mendapat kewarganegaraan Malaysia, maka apakah status bangsa Cina, India itu hilang? Jika tidak maka begini, sebab mereka Cina dan Indialah mereka itu dikatakan pendatang. Jika mereka Melayu, mereka bukan pendatang tapi bumiputera yang sedia ada di dalam Malaysia. Seperti juga jika Melayu yang merantau di Amerika Syarikat, mereka tetap melayu-pendatang walaupun telah berwarganegara Ameriaka Syarikat! Maka, pendatang itu adalah perkataan yang digunakan untuk menyatakan mereka bukan penduduk asal mana-mana negara. Itu sahaja.

Kesimpulannya, orang-orang Cina dan India dan sebagainya, tidak seharusnya merasa terhina dengan perkataan pendatang kerana ia adalah sebahagian sejarah hidup mereka. Dengan slogan 1MALAYSIA SUDAH CUKUP MEMBERI GAMBARAN BAHAWA KITA ADALAH SATU WALAUPUN BERBAGAI BANGSA DAN AGAMA. DENGAN SLOGAN INI JUGA MENGGAMBARKAN BAHAWA KITA MELAYU TIDAK PEDULI DARI MANA KAMU DATANG ASALKAN KITA SAMA-SAMA DAPPAT MEMBERIKAN SESUATU KEPADA NEGARA KITA INI !







1 comment:

Anonymous said...

Yah right, I totally agree with you man. Masalah dengan negara kita ni sebenarnya terletak pada kaum Melayu sendiri yang bersifat beralah and takpa. Sifat kita yang mulia ni tidak terdapat kat mana mana bangsa lain di dunia. Bukan aja Cina dan India yang bertapak kat sini boleh naik tocang malah bangsa negara lain di alu-alukan untuk berhijrah dan bertakhta di negara ini. Mula-mula kita bagi dia petis dan lama-lama kita tawarkan pula peha kat pendatang-pendatang ni hinggakan kita pula yang akan dicemuh kalau kita panggil dia pendatang. Malah bukan itu aje, kita pula yang sekarang ini dituduh sebagai pendatang. How you like it...

Popular Posts