Saturday, November 13, 2010

MAKNAKAN REFORMASI

Apa pun perlu didefinisikan dan jelas ala tujunya.


Salam

1. Parti Keadilan Rakyat, parti yang mendakwa membawa agenda reformasi, sedang dalam samada proses kematian ataupun proses reformasi atas reformasi yang telah dilaungkan sekitar 12 atau 13 tahun dahulu.

Reformasi si Anak Emas untuk "bapa"nya jadi PM.

2. Reformasi apa ? Apakah kesedaran untuk berreformasi hanya muncul dengan pemecatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dahulu atau keadaan sekarang ada pada masa itu benar-benar perlukan reformasi dilakukan?

" LU JANGAN TIPU ORANG" mungkin itu yang sesuai mengisi caption gambar ini.
3. Tokoh reformasi Yb Saudara Senator Ezam Nor bukankah telah merasa perjuangan "reformasi"nya dahulu bersama Anwar hanyalah penipuan Anwar yang beliau panggil si Munafik sekarang?

4. Sebenarnya, untuk berjuang, kita kena tahu banyak hal. Begitu juga slogan reformasi ini. Apa makna reformasi? Bagaimana menjalankan reformasi? Apa yang mahu direformasikan? Pertanyaan-pertanyaan ini jika tidak atau salah dijawab maka reformasi itu akan jadi seperti reformasi Anwar dan kalau berjayapun akan jadi reformasi seperti reformasi Kesatuan Soviet dahulu yang akhirnya berkiblatkan reformasi barat!!

5. Apa makna reformasi bukan boleh didefinisikan oleh semua orang. Perlu ada definisi yang dikeluarkan oleh tokoh-tokoh yang berotoriti yang terdiri daripada para intelektual, pakar perundangan dan mereka yang tahu benar apa itu reformasi. Jika tidak akan terjadi seperti PKR ini yang menuntut reformasi atas "kegeraman", "kemarahan" serta sikap ingin membalas dendam terhadap pemerintah yang dikatakan menyebabkan tersungkurnya Anwar dari satu langkah lagi ke takhta untuk menjadi Perdana Menteri tanpa melihat apakah benar reformasi sebegitu?

apakah ini akan diruntuhkan atas nama reformasi?

6. Reformasi seharusnya tidak bertentangan dengan perlembagaan serta kontrak sosial yang telah lama terbina dan menjaga keharmonian rakyat pelbagai kaum. Perlembagaan serta perundangan negara tidak harus dipertikaikan hanya kerana tidak memihak kepada tokoh "reformasi" yang dihukum melalui proses undang-undang. Institusi-institusi yang menjadi tonggak negara seperti kehakiman, kepolisian, agama, raja-raja tidak boleh sewenang-wenangnya dikatakan rosak hanya semata-mata tidak menyebelahi gerakan "reformasi" yang tadinya gagal didefinisikan atau diperjelaskan haka tujunya.
Atau ini hanya kerana tidak menyebelahi Anwar?


7. Reformasi juga tidak harus menjadi bahan atau "umpan" musuh-musuh negara untuk mengambil kesempatan. Kita lihat, kuasa-kuasa besar amat gemar masuk campur atas menyokong slogan reformasi atau demokrasi yang tidak sehaluan dengan mereka. Sebagai contoh apa yang telah dilakukan di Iraq dan sekarang sedang giat dijalankan di Iran atas nama reformasi dan demokrasi. Apakah sekutu-sekutu Amerika misalnya Arab Saudi, Jordan dan UAE lebih demokrasi dari yang lain yang mana tidak ada langsung proses pilihanraya yang memberi hak kepada rakyat memilih pemimpin jika dibandingkan dengan kita, Iran atau Cuba?
Reformasi Iran juga di Malaysia mendapat sokongan puak-puak Zionis di AS!!


8. Reformasi perlu "harmoni" dengan lain-lain hal yang membentuk negara ini. Slogan kesamarataan sosial tanpa mengira kaum misalnya perlu harmoni dengan keadaan realiti Malaysia yang terdiri daripada bumiputra dan bukan bumiputera yang termaktub di dalam perlembagaan! Bumiputera yang masih ketinggalan jauh perlu dikekalkan hak keistimewaanya begitu juga kedudukan agama Islam juga perlu kekal sebagai agama rasmi misalnya walaupun dalam slogan reformasi barat itu semua dikatakan kontra-reformasi!! Sebab itu reformasi kita perlu petunjuk jelas bukan petunjuk dari barat!!

Polis dikatakan zalim bila bertindak begini, tapi mereka jugalah yang sering membuat laporan Polis untuk mensensasikan isu!!!! Zalim ke Polis kalau begitu??



9. Akhirnya, kita tetap mengatakan reformasi adalah suatu kewajiban untuk kebaikan semua . Negara, rakyat, masyarakat dan umat manusia seluruhnya perlukan reformasi. Namun ia perlu mengambil kira 8 perkara-perkara di atas bagi memastikan ia terarah dan tidak menyimpang.

1 comment:

Anonymous said...

reformasi vs transformasi
revolusi yang menang! (^.^)

Popular Posts