Monday, May 18, 2009

Bila Ada Gula, Semut Pasti Ada ! Realiti Gejala Politik Wang.

Salam

Saya pernah menulis berkaitan dengan politik wang yang melanda UMNO. Dalam tulisan tersebut, tanpa bersetuju dengan politik wang, saya mengatakan bahawa politik wang akan berlaku apabila ada elemen wang dan kuasa.

Orang boleh mengatakan apa sahaja terhadap UMNO sebagai parti yang mengamalkan rasuah
( sebenarnya parti tidak rasuah, yang rasuah ahlinya ) namun selagi dia tidak faham punca berlakunya rasuah, selagi itu dia hanya menyalak mengatakan parti UMNO adalah parti rasuah.

Apa puncanya rasuah? Soalan ini terjawab dengan menjawab pertanyaan berikut, apa puncanya ada semut berkerumun ke atas gula? Jawapannya, sebab adanya gula.

Berdekad lamanya parti-parti pembangkang mengatakan UMNO parti rasuah. Mereka mengatakan ini tatkala mereka tidak berkuasa iaitu salah satu puncanya rasuah iaitu kuasa dan tidak juga berwang satu lagi punca rasuah.

Sekarang apa jadi? Bila mula sahaja tidak sampai satu tahun memegang kuasa maka timbullah isu rasuah dan politik wang dalam parti PKR dan PAS. Ini adalah ekoran daripada ahli-ahli PAS dan PKR mula nampak mereka akan berkuasa dan berwang selepas ini maka timbullah gejala rasuah politik.

Maka, jangan mudah untuk meletakkan kesalahan atas sesebuah parti yang berkuasa atas gejala rasuah kerana inilah gejala bagi sesebuah parti yang mempunyai kuasa dan wang! Jangan terkejut jika selepas ini akan timbul lagi isu-isu rasuah di dalam Pakatan Rakyat.

Jangan kita hanya jaguh menyuarakan anti-rasuah tatkala parti kita tidak punyai apa yang hendak dirasuahkan tetapi kita senyap bila ada ahli kita sendiri terlibat. Yang penting disini adalah pencegahan dan hukum yang berat ke atas perasuah.

Datuk Anifah Aman dan Datuk Puad Zarkashi telahpun membuat pengakuan cuba disogok Anwar atas persetujuan melompat parti maka tidak peliklah Karpal Singh suruh Anwar bertaubat !

Banyak lagi cerita begini akan timbul apabila kuasa dan wang mula dirasai kehadirannya....

Gula sudah ada maka semut apa lagi!

No comments:

Popular Posts